Saturday, July 3, 2010

Isu Felda Bangkrap : Bacalah sekejap kat sini..

Salam, selamat bertemu kembali..

Sudah lebih 2 minggu penulis tidak meng'update' blog Pak Tam Jengka ni.. Dengan kesibukan sepanjang minggu hingga tak sempat mencoretkan apa-apa di laman ini..

Beberapa hari ini, heboh dicanangkan ke seluruh negara bahwa FELDA akan menyaman PKR dan Suara Keadilan kerana menyiarkan artikel bertajuk 'FELDA BANGKRAP'. Maka bergegarlah seluruh perkampungan Felda dengan berpuluh-puluh demonstrasi yang kononnya dilakukan oleh peneroka dan warga Felda.
Hal ini termasuklah demonstrasi aman menentang Suara Keadilan dan PKR yang berlangsung di Bandar Jengka tempoh hari. Lokasinya di belakang Balora Mastika, berhadapan sebuah pusat latihan kemahiran yang dikendalikan oleh anak orang kuat UMNO di Jengka ini. Dengan poster yang dibuat sendiri, mereka bertempik di hadapan kamera wartawan Sinar Harian yang dijemput datang. Berdemo pula di kawasan yang tersorok dan jarang dilalui pengguna jalan raya.

Sepatutnya, demonstrasi aman berkenaan perlulah dilakukan paling-paling pun di tengah pusat bandar Nadi Kota, dekat menara jam bertentangan dengan terminal bas. Di situ ada kawasan yang agak lapang dan sentiasa sibuk dengan orang ramai. Barulah hasrat hati untuk meluahkan ketidakpuasan hati terhadap PKR dan Suara Keadilan akan tercapai, hebahkan risalah pada orang ramai agar mereka tahu apa yang Felda suarakan. Lihat gambar-gambar di SINI

Menjenguk ke blog penulis prolifik, Mohd Sayuti Omar, penulis terbaca satu artikel yang menarik yang rasanya boleh kita kongsikan bersama-sama di sini. Isunya ialah isu yang sama, kes Felda dikatakan BANGKRAP..

Teruskan membaca..

Dari blog Merah Tinta :

Menjelang jam 11:00 pagi dalam telefon masuk satau SMS memberi tahu yang Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Maslan hendak mengadakan sidang akhbar di parlimen jam 3:00 petang.

Disebut dalam SMS itu Ahmad Maslan akan mengumumkan mengenai hasrat Felda nak saman
lidah rasmi parti PKR, Suara Keadilan ekoran akhbar berkenaan menuduh Felda bankrup. Berita mengenai pengumuman Ahmad itu telah pun keluar di beberapa portal dan blog, di mana menurut Ahmad, Felda saman Suara Keadilan dan menuntut bayaran ganti rugi sebanyak RM200 juta. Wau banyak tu...

Mungkin bagi peneroka di Hulu Terengganu ataupun Hulu Pahang, atau Serting Negeri Sembilan merasa gembira mendengar kenyataan Ahmad Maslan itu. Betapa tidak dalam kepala mereka Felda secara atas angin akan menambahkan asetnya sebanyak RM200 juta. Sedikit sebanyak mungkin mereka mengira, wang itu nanti akan menimbus rizab tunai Felda yang dikatakan susut itu?

Biasalah bila lama tak jumpa panjanglah sembang dengan kawan lama tadi. Sebenarnya perkara utama yang hendak dibincangkan tidak sampai pun 10 minit. Tetapi kerana perbualan lain-lain topik dan sub topik memakan masa lebih tiga jam.

Kawan ini seorang ahli perniagaan yang aktif hingga ke peringkat antarabangsa. Dia juga sebagai seorang pemerhati politik. Dia berkawan dengan semua orang, khasnya tokoh-tokoh Umno termasuk beberapa menteri. Jadi banyaklah kepincangan dan penyelewengan yang diketahuinya yang sesetengahnya tidak sampai hati nak disebutkan.

Dari hal mengenai kedudukan kewangan negara yang semakin susut dan menipis sampailah kepada perkara-perkara yang jelek untuk diceritakan. Menurut kawan ini disebabkan berleluasanya rasuah, penyalahgunakan kuasa, menyebabkan negara boleh bankrup. Nasib malang negara ini bukan kerana gimik atau sengaja nak menakut-nakutkan rakyat membolehkan kerajaan mengurangkan subsidi, tetapi menurutnya memang ia satu yang akan menjadi realiti. Malahan dari nada cakapnya dia optimis negara ini akan bankrup.

Beliau lantas memberi contoh dengan apa yang berlaku dalam Felda yang menjadi isu hangat hari ini. Beliau yang juga bekas pegawai Felda tahu benar mengenai salah urus dan tadbir dalam Felda menyebabkan berlaku penyusutan rezeb tunai Felda.
"Apa yang dibangkitkan oleh Suara Keadilan itu benar, duit Felda sudah habis," ujarnya.

Kawan itu memberi satu dua contoh bagaimana dua projek Felda yang tidak menguntungkan tetapi dijalankan juga kerana untuk membantu kroni. Satu katanya pembinaan hotel di Bangi di mana bagi kepentingan Felda pembinaan ini langsung tidak ada apa-apa keuntungan. Untuk apa Felda membina hotel, soal beliau marah.

Tetapi katanya kerana atas permintaan Pengerusi Felda, Yusuf Noor kerana inginkan bangunan tertinggi di Bangi berdekatan kediamannya maka pembinaan itu diluluskan. "Untuk apa hotel berkenaan. Pada saya lebih baik ia dibina sekolah Tahfiz Agama untuk anak-anak peneroka," katanya.

Satu lagi projek yang menghabiskan wang institusi itu ialah pembelian ladang lembu di Australia bernilai RM600 juta. Peneroka mungkin seronok bila dibertahu Felda menceburi perniagaan di peringkat antarabangsa. Tetapi mereka tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku.

Mengenai projek ladang lembu ini katanya apa membingungkan Felda telah mengeluarkan wang sebanyak RM600 juta, tetapi saham pemilikkan ladang itu bagi Felda hanya 19 persen sahaja. Ini perniagaan bodoh katanya. Ke mana perginya 81 persen lagi walahualam. Katanya dia memiliki dokumen berhubung permbelian ladang berkenaan.

Baca artikel asal beliau di SINI

[Kepada yang marahkan Suara Keadilan dan PKR berkenaan isu ini, harapnya dapatlah mengambil iktibar daripada apa yang berlaku. Mutakhir ini ramai bekas pegawai kerajaan, bekas menteri kabinet, bekas tentera, bekas polis dan pesara kerajaan berjawatan tinggi satu ketika dulu sudah berani tampil mendedahkan salah urus tadbir dan penyelewengan yang tidak dapat mereka dedahkan ketika mereka bertugas dahulu. Presiden ANAK, Sdr.Mazlan Aliman mengalu-alukan saman RM200 juta yang difailkan Felda kerana katanya, beliau sudah bersedia dengan bukti-bukti kukuh dan berharap Felda juga dapat mengemukakan bukti-bukti mereka dalam mahkamah nanti.. Hidup Felda..]

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...