Monday, August 24, 2009

Tak Guna Kita Berpuasa Jika....

Salam Ramadhan Al-Mubarak...

Pertamanya selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak, Bulan yang penuh dengan keberkatan...


Bermula kelmarin, umat Islam seluruh dunia menunaikan ibadat puasa yang telah disyariatkan oleh Allah SWT, kita meneruskan amalan yang telah dilakukan oleh umat-umat sebelum kita, seperti yang telah disebut oleh Nya dalam Al-Quran..Namun, sebenarnya ada beberapa perkara yang penulis rasa kita perlu berfikir demi kebaikan bersama :

Jika dilihat pada masyarakat sekeliling, amalan berpuasa sekadar dilihat sebagai ikut-ikutan. Orang berpuasa, kita berpuasa. Kalau tak puasa, nanti malu pada orang.. Itu yang sering kita dengar.. Ada juga yang sekadar puasa, tapi tak solat lima waktu, padahal solat itu yang lebih utama dan datang lebih dahulu dari puasa dalam urutan rukun Islam yang lima itu.. Memang benar, tak guna kita letih berpuasa seharian, tetapi tak tunaikan solat lima waktu..

Ada juga yang cukup rajin ke solat terawih tetapi Isyak pun tak solat.. Padahal terawih itu hukumnya sunat, Isyak itu yang hukumnya wajib.. Inilah hakikat yang berlaku bukan sahaja kepada anak muda bahkan ada juga di kalangan para 'datuk'. Banyak hal seperii ini yang berlaku dalam kehidupan masyarakat kita sekarang ini..

Dalam kalangan perempuan pula, ada yang berpuasa dengan cukup bagus, tetapi sepanjang hari mendedahkan aurat di khalayak ramai. Tudung tak pakai, baju ketat singkat nampak pusat, seluar ketat dan sendat, bahkan ada yang berpeluk-pelukan dengan teman lelaki ketika membeli juadah di bazar Ramadhan..Astaghfirullah...


Bagaimanalah puasa mereka di sisi Allah, wallahua'lam.. Kita kaum lelaki ni yang seksa, terpaksa me'natap' mereka-mereka ini... Tinggal kurus pahala kita..

p/s : Selamat berpuasa kepada semua..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...