Monday, May 24, 2010

Pergerakan Himpunan Penyokong UMNO??

Salam, selamat bertemu kembali..

Terlebih dahulu diucapkan sekalung tahniah kepada PAS kerana sekali lagi mengorak langkah menubuhkan satu lagi sayap parti iaitu Dewan Himpunan Penyokong PAS. Rata-rata pandangan umum memuji langkah berani yang diambil PAS yang satu ketika dulu dituduh sebagai parti ekstrem dan parti pelampau agama. Baca di SINI..

Hal ini menunjukkan PAS merupakan satu parti yang terbuka kepada semua hamba rakyat dan tidak bersifat perkauman seperti mana UMNO. Lama dahulu sejak sebelum merdeka lagi, UMNO menolak cadangan diutarakan Presiden mereka sendiri, Allahyarham Dato'Onn Jaafar yang ingin membuka keahlian UMNO kepada bukan Melayu. Malah ia menyebabkan tok wan Dato'Hishamuddin Hussien itu akhirnya keluar dari UMNO dan menubuhkan IMP dan seterusnya Parti Negara.

Kini apabila DS Najib Razak yang juga sepupu kepada Dato'Hisham mengutarakan konsep 1 Malaysia, PAS seolah-olah dilihat lebih awal menyambutnya dengan realisasi penubuhan DHPP yang 'menyerap' keahlian bukan Islam ke dalam parti yang memperjuangkan Islam. Mungkin saja ini merupakan salah satu langkah diambil PAS dalam mekanisme dakwah, selain daripada berpidato ceramah, berkuliah tazkirah dan bermuzakarah dan berusrah, juga mekanisme yang baru diwujud baru-baru ini, seperti konsert alternatif, bacaan puisi, teater dan drama..

Siapa tahu hidayah Allah akan diturunkan kepada siapa, kerana Allah berhak memberi hidayah kepada sesiapa yang dikendakiNya. Saidina Umar yang ditakuti syaitan itupun 'cair hati' dengan Islam yang syumul selepas mendengar beberapa potong ayat Al-Quran sahaja. Mustahilkah 20,000 ahli DHPP akan terbuka hati dengan Islam menerusi PAS selepas secara rasmi mereka berada dalam 'rumah' PAS???

Cuma, yang meresahkan UMNO-BN, mereka masih tidak berupaya menarik kembali sokongan kaum Cina yang semakin jauh daripada mereka sejak 8 Mac 2008. Mereka sudah berbuat habis cara untuk menarik kaum Cina. Janji pembangunan di Hulu Selangor dan Sibu langsung tidak dijilat oleh mereka, hidu pun tidak. Masakan tidak, lebih 70 peratus undi kaum Cina berpihak kepada PR. Hal ini kerana UMNO-BN sering memain2kan isu perkauman.

Mereka tidak berubah sejak 1969 sehingga kini. UMNO, MCA dan MIC ketiga-tiganya parti perkauman. Sentimen perkauman sebenarnya langsung tidak menjadi isu besar kepada masyarakat Malaysia kini yang berfikiran lebih terbuka dan lebih positif. Dalam PRU 13, penulis percaya dengan yakin, mana-mana parti yang berjuang atas dasar perkauman akan tersungkur ke dalam pasir keangkuhan masing-masing.

Komponen parti PR sudah mempunyai asas yang betul dalam kerangka ini. Secara realiti, lihat sahaja pimpinan dalam setiap parti PR, semuanya mempunyai lebih dari satu bangsa, lebih dari satu kaum, bukan parti untuk satu-satu kaum seperti parti komponen BN. PAS sendiri terlihat Haji Hadi Awang, Hu Pang Chaw dan Balasubramaniam dari DHPP; PKR pula lebih jelas dengan keberadaan Anwar Ibrahim, Tian Chua, Gobalakrishan sementara gandingan DAP seperti Lim Kit Siang, Karpal Singh dan Tunku Aziz yang dilantik DAP sebagai ahli Dewan Negara.

Dengan situasi segenting ini, UMNO-BN sudah tentu 'ketaq lutut' tambahan pula Sabah dan Sarawak dilihat bukan lagi menjadi fix deposit bagi BN.

Maka, UMNO harus berbuat sesuatu. Tak salah meniru apa yang PAS buat.. Shahrizat Jalil pun sudah mahu tiru kerajaan Kelantan yang memberi cuti bersalin 90 hari.. Jadi, demi menarik sokongan bukan Melayu kepada UMNO, adakah UMNO pula akan mewujudkan sayap Pergerakan Himpunan Penyokong UMNO Malaysia???


p/s : Sekadar pandangan peribadi..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...