Wednesday, May 12, 2010

Inilah Dia Tokoh Melayu Terbilang

Salam, selamat bertemu kembali..

Dari Malaysiakini

Bekas Menteri Penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin yang menerima Anugerah Tokoh Melayu Terbilang sempena ulang tahun ke-64 Umno, menyifatkan anugerah itu sebagai pengiktirafan terhadap sumbangan beliau selama 40 tahun dalam dunia kewartawanan dan dunia politik yang singkat.

Beliau berkata kepimpinan Umno telah menjadikan hidupnya lebih berharga kerana memberi sesuatu yang tidak pernah dicita-citakan sebelum ini. Zainuddin berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menerima anugerah itu daripada Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak pada majlis sambutan ulang tahun ke-64 Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra di Kuala Lumpur malam semalam.

"Saya sekali lagi dilimpahi rahmat Allah untuk mendapat apa yang tidak merupakan cita-cita saya dalam hidup saya daripada awal saya jadi wartawan. Kemudian saya tidak ingat nak menjadi ketua pengarang... saya menjadi ketua pengarang. "Kemudian jadi senator. Setakat itulah saya ingat. Kemudian Dr Mahathir (Tun Dr Mahathir Mohamad) melantik saya menjadi Setiausaha Parlimen. Setiap tahun saya naik pangkat. Kemudian jadi timbalan menteri dan seterusnya Pak Lah (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) melantik saya menjadi menteri penuh. Semua ini adalah di luar buku kehidupan saya," katanya penuh kesyukuran. Zainuddin, 71, berkata anugerah itu juga adalah pengiktirafan kepada Utusan Melayu yang dianggap sebagai universiti beliau.

[Pernahkah anda menonton video liputan Al-Jazeera ketika Himpunan 100 000 Rakyat BERSIH tahun 2007 lalu. Ketika itu, penyampai berita yang mengendalikan slot siaran langsung temuramah dengan Tokoh Melayu Terbilang ini hanya mampu geleng kepala dengan maklum balas yang kurang wajar dilontarkan dari mulut seorang yang bergelar Menteri Penerangan, lihat video berkenaan di SINI]


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...