Tuesday, September 1, 2009

Kemerdekaan Rakyat : Apakah Penanda Arasnya??

Salam, selamat bertemu kembali..

Merdeka, merdeka, merdeka...

Ungkapan keramat yang sentiasa diulang-ulang tatkala 31 Ogos kian menjelang. Semalam, ia bergema lagi di seluruh negara Malaysia, bumi bertuah bagi kira-kira 27 juta umat manusia, meraikan ulangtahun kemerdekaannya yang ke 52..

Kemerdekaan Tanah Melayu diisytihar oleh Tunku Abdul Rahman Putra, 52 tahun lalu di Stadium Merdeka yang menggamit memori itu. Bermula dari detik itu, kerajaan melakukan pelbagai perkara bagi memastikan rakyat terbela dan dibela. Namun, di sebalik tema @ motto sambutan kemerdekaan tahun ini iaitu Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan itu, kita masih tidak dapat meletakkan penanda aras, apakah yang menunjukkan rakyat itu sudah merdeka??

Adakah dengan terbinanya pembangunan mega berbilion-bilion itu saja dianggap rakyat telah merdeka?? Adakah dengan mampunya beberapa orang rakyat dapat menjejak kaki ke bulan, berenang merentasi Selat Inggeris, menakluk punca Everest atau belayar mengelilingi dunia itu sahaja dianggap rakyat telah merdeka?? Adakah dengan dua tiga orang tokoh Melayu dapat menempatkan diri sebagai antara 10 yang terkaya di Malaysia sudah boleh dianggap rakyat telah merdeka?? Ini perlu kita perlu fikirkan bersama...

Logik akal menjelaskan negara ini sudah mampu memberi kemerdekaan sebenar kepada rakyatnya kerana sudah berusia 52 tahun, sudah separuh abad. Jika Malaysia ini seorang manusia, entah berapa orang cucu dapat ditimangnya. Negara yang punya hasil mahsul melimpah ruah, dan dikurniakan bumi dan tanah yang subur, serta kedamaian dan keamanan sudah pasti dapat diurus dengan bijaksana, dan manfaat ini dapat ditebarkan kepada seluruh rakyat yang 27 juta itu, tanpa kecuali..

Namun, memikirkan nasib entah berapa ribu nelayan dan petani miskin, entah berapa puluh ribu mahasiswa/mahasiswi yang masih terbeban dengan hutang PTPTN, entah berapa ramai pula yang tidak dapat bersekolah lantaran ibu bapa tiada wang, entah berapa kampung yang tiada bekalan air dan elektrik dan banyak lagi kemusykilan yang berlaku ketika ini.. Ke manakah wang negara? Tidakkah mencukupi untuk membantu mereka ini?? Pada pandangan semua, jika ditanya kepada petani miskin yang terpaksa ikat perut untuk mencari rezeki,

"..Adakah pak cik merasa merdeka tinggal di negara ini..?", agak-agak apa jawapannya..

Perlu diingat bahawa segala keperluan asas di bahtera Malaysia ini ialah tanggungjawab dan kewajipan kerajaan, tak kiralah siapa pun nakhodanya.. Jadi, jika sudah 52 tahun merdeka pun, masih ada kampung yang tiada bekalan air, masih ada rumah yang tiada talian elektrik dan masih ada jalan kampung yang berdebu ketika terik panas dan becak ketika hujan lebat, adalah sesuatu yang janggal bagi sebuah negara bernama Malaysia. Jika dunia luar tahu akan perkara ini dan mereka melihatnya dengan mata hati, nescaya semua ini akan dituding kepada kerajaan.

Keharmonian dan keamanan yang dikurniakan Allah kepada seluruh umat Malaysia wajar disyukuri oleh semua di mana pelbagai kaum dapat hidup bersama dan bersatu padu. Namun, insiden Mengarak Kepala Lembu di Shah Alam sehari sebelum merdeka yang lalu itu wajar difikir panjang oleh semua. Mengapa setelah 52 tahun, masih ada sentimen perkauman dan agama sebegini. Kemarahan dan ketidakpuasan hati memanglah lumrah, namun tindakan sekumpulan berkenaan sangat tidak wajar, lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadhan yang mulia ini.

Semalam Menteri PDNKK, Dato'Ismail Sabri Yaakob mengumumkan sekali lagi kenaikan harga minyak sebanyak 5 sen. Mungkin alasan kerajaan boleh diterima dan agak realistik memandangkan situasi semasa harga minyak dunia. Namun, apakah tiada formula di pihak kerajaan untuk menstabilkan harga minyak di Malaysia kerana negara ini merupakan pengeluar minyak dunia. Di pihak pembangkang (Anwar Ibrahim) pula, mereka cukup yakin dan komited untuk menurunkan harga minyak sejak dahulu lagi..

Sewajarnya, pihak kerajaan mengadakan perbincangan, forum, mesyuarat dengan mereka, bagi meminta pendapat bagaimana caranya untuk menurunkan harga minyak.. Rasanya DSAI telah memberi beberapa cadangannya ketika Debat Perdana bersama Ahmad Shabery Chek, setahun yang lalu.. Mungkin ketika ini, saranan ini kurang praktikal memandangkan ada pihak dengan begitu lantang menuduh DSAI sebagai pengkhianat negara, masakan mereka mahu mendengar cadangan bekas TPM itu..

Kerajaan mempunyai tanggungjawab cukup berat dalam usaha meMERDEKAkan rakyat, walaupun usianya sudah 52 tahun.. Harapnya jangan jadi seperti parti pemerintah Jepun, yang tumbang selepas berkuasa 54 tahun.... mungkin kerana parti berkenaan gagal meMERDEKAkan rakyatnya..

p/s : Selamat menyambut hari kemerdekaan ke 52..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...