Saturday, September 5, 2009

Selamat di Kota Seputeh, Gelisah di Bagan Pinang

Salam, selamat bertemu kembali..

Terlebih dahulu, marilah kita sama-sama sedekahkan Al-Fatihah kepada Allahyarham YB Azman Mohd Nor, ADUN Bagan Pinang yang telah meninggal dunia pada hari semalam. Sesungguhnya, Allah SWT lebih sayangkan beliau melampaui sayangnya keluarga dan sahabat handainya pada beliau. Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat, lebih-lebih lagi rohnya dipanggil Ilahi dalam bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini..

Hakikatnya, kurang dari 2 bulan lagi, negara ini akan menyaksikan satu lagi pilihanraya kecil, kali ke-9 sejak PRU 12 pada Mac 2008. Sudah pasti tercatat dalam sejarah negara, pada penggal pemerintahan BN sejak 2008 kali inilah yang menyaksikan banyak PRK terpaksa diadakan kerana pelbagai sebab, antaranya wakil rakyat meninggal dunia dan wakil rakyat meletak jawatan.


Baru-baru ini, timbul konflik di Kedah antara Speaker DUN dengan SPR berkenaan kekosongan kerusi DUN Kota Seputeh. Speaker kata DUN itu kosong, malah surat pemakluman telah dihantar tetapi SPR memutuskan ADUNnya iaitu Datuk Abu Hasan Sharif masih bergelar ADUN. Takpalah, BN terselamat dari terpaksa bertarung dalam PRK sekali lagi selepas tewas teruk dalam 7 pilihanraya sebelum ini..

Populariti BN di kaca mata rakyat kini jatuh menjunam menghempas lantai. Sebaliknya berlaku di pihak PR. Di sebalik serangan media bertali arus, umpan pembangunan berjuta-juta ringgit, fitnah dan putar belit terhadap pemimpin PR, rakyat nampaknya maih tetap menolak BN.. Kota Seputeh berjaya diselamtkan dari menyaksikan BN sekali lagi dimalukan..

Namun, perancangan ALLAH mengatasi segala-galanya..

Jika dulu di Perak, kerajaan PR ditumbangkan dengan cara tidak sah tetapi pemimpin BN tetap mengatakan ia cara yang betul dan tindakan itu diRESTUi rakyat Perak. Bagi merungkaikan persoalan, Allah takdirkan MP Bukit Gantang, Haji Roslan Shaharum meninggal dunia. PRK trpaksa diadakan dan ia dijadikan referendum oleh rakyat Bukit Gantang, menolak calon BN dan mengangkat DS Nizar sebagai MP yang baru.. Allah bagi jawapan bahawa rakyat Perak tak RESTU tindakan rampas kerajaan..

Jika dulu ketika begitu kuat tuduhan terhadap DS Anwar Ibrahim yang digambarkan sebagai pengkhianat negara, agen negara asing, peliwat, perasuah dan sebagainya, Allah takdirkan ADUN Permatang Pasir meninggal dunia. ADUN baru, Hj.Salleh Man diangkat dengan majoroit undi yang begitu besar dalam PRK kmudiannya. Allah bagi jawapan bahawa rakyat Permatang Pasir (yang terletak dalam Parlimen Permatang Pauh) menerima DS Anwar Ibrahim yang digelar 'pengkhianat' itu. TS Muhyidin tersenyum malu bila rakyat Permatang Pauh terima pengkhianat.

Dan kini, bila SPR bertindak isytihar kerusi DUN Kota Seputeh kekal milik BN, Allah takdirkan ADUN Bagan Pinang meninggal dunia.. BN terpaksa juga mengharungi pilihanraya kecil akhirnya.. Ingatkan sudah boleh tidur lena, rupa-rupanya terpaksa juga menghadapi mimpi ngeri di Bagan Pinang..


p/s : Mudah-mudahan digandakan balasan Allah terhadap amalan kita..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...