Monday, September 14, 2009

MIC bantu 'karamkan' BN

Salam, selamat bertemu kembali..

Dalam kesibukan menjalani ibadah puasa, kali ini penulis ingin curi sedikit kesempatan mengulas mengenai keputusan pemilihan MIC beberapa hari lepas. Sememangnya semua telah sedia maklum akan keputusannya, tersebar siar dalam akhbar dan media televisyen, pasukan pilihan presiden telah berjaya menduduki jawatan-jawatan tertinggi parti itu termasuklah 'bapa'nya sendiri, Datuk Seri S.Samy Vellu yang mengekalkan jawatan presiden sejak 1979, satu jangkamasa yang cukup lama..


Sesungguhnya barisan pimpinan MIC baru ini, harus memerah cari formula baru bagi mengembalikan sokongan masyarakat India kepada MIC, setelah kapal mereka dihempas badai tsunami 8 Mac 2008 sehingga hampir karam. Ketika itu, kaptennya Samy Vellu gagal membawa kapalnya ke haluan yang betul sehingga beliau sendiri pun karam di Sungai Siput. Kesemua pemegang jawatan tertinggi di kapal MIC juga tenggelam. Cuma tinggal anak-anak kapal saja yang bernasib baik seperti S.K Devamany di Cameron Highlands, Datuk S.Subramaniam di Segamat dan beberapa nama lain. Kedua-dua inilah yang berjaya menyelamatkan MIC dari terus tenggelam seawal Mac 2008.

Kedua-dua ini juga terpilih sebagai Naib Presiden MIC yang baru pada pemilihan kali ini. Satu nama lagi ialah M.Saravanan, juga anak kapal MIC satu ketika dulu, kini juga menjadi Naib Presiden atas 'restu' kapten kapal. Orang-orang besar inilah yang bakal membawa MIC kembali relevan menjelang PRU-13. Namun pemulihan ini mungkin sedikit sukar apabila kaptennya belum ditukar, ia masih orang yang sama iaitu S.Samy Vellu. Bekas Presiden UMNO selama 23 tahun, Tun M pun sudah 'condemn' Presiden MIC kerana terlalu lama berkuasa. Tun M secara terbuka memberikan sokongan pada bekas Timbalan Presiden MIC selama lebih 20 tahun, Datuk Subra..


Datuk Subra yang kalah buat kali kedua dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden dilihat oleh ramai pemerhati politik akan mencari platform baru bagi meneruskan legasi politiknya. Terbit juga, angan-angan nakal di kotak fikiran saya, bagaimana jika dua tokoh besar BN yang kini sudah berada dalam PKR, Datuk Zaid Ibrahim dan Datuk Chua Jui Meng bergandingan dengan Datuk Subra di atas satu pentas politik. Di kanan mereka ada Tok Guru Haji Hadi Awang, di kiri ada Lim Kit Siang manakala di tengah mereka itu, Tok Guru Nik Aziz bersama berganding tangan dengan Anwar Ibrahim..

Bagaimana agaknya pandangan DS Najib ketika itu..?? Ingauan ngeri BN selepas Mac 2008 pasti akan lebih perit lagi.. Nescaya mereka tidak akan lena tidur. Penulis merasakan jika karier politik Datuk Subra akan lebih cerah lagi jika beliau bersama Pakatan Rakyat. Datuk Subra seorang pemimpin progresif dan berwibawa. Jarang kedengaran orang politik mengutuk beliau, malah Tun M pun bagi sokongan kepadanya. Lagipun, khabarnya Datuk Subra berkawan baik dengan Anwar Ibrahim ketika mantan TPM itu masih dalam UMNO, satu ketika dulu.

Apapun, jika benar Datuk Subra akan menyertai PKR dalam masa terdekat, sudah pasti ratusan ribu ahli MIC akan bersama beliau, berbondong-bondong meninggalkan parti itu. Di kala itu, MIC akan tumbang, tersembam, tersungkur dan akan karam lebih awal sebelum sempat bertarung dalam gelanggang PRU 13 nanti..


p/s : Menunggu karamnya kapal MCA pula..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...