Wednesday, November 4, 2009

Royalti Kelantan : Diskriminasi Yang Sudah Terang Lagi Bersuluh

Salam, selamat bertemu kembali..


Hari ini, Perdana Menteri mengumumkan kerajaan akan memberikan wang ehsan kepada kerajaan negeri Kelantan sebagai hasil kepada perolehan petroleum dan gas di perairan negeri itu. Wang ehsan tersebut adalah sama dengan yang diperolehi Terengganu dari segi pelaksanaan dan mekanisme peruntukannya..

Najib berkata, kerajaan persekutuan telah meneliti isu royalti petroleum oleh kerajaan Kelantan secara mendalam termasuk dari sudut perundangan berkaitan kuasa kerajaan serta pengurusan hasil petroleum negara.

Katanya, sama seperti Terengganu, pembayaran wang ehsan itu diberi setelah kerajaan pusat mengambil kira keperluan untuk membangunkan Kelantan serta meningkatkan kesejahteraan hidup penduduknya selaras dengan arus pembangunan negara.

"Bagi memastikan agihan wang ehsan itu dibuat dan dinikmati secara langsung oleh rakyat Kelantan, peruntukan tersebut akan disalurkan dalam bentuk projek pembangunan dan program membasmi kemisminan dan akan disalurkan terus oleh kerajaan (pusat) setelah berbincang dengan kerajaan negeri," katanya, lapor Bernama.

Bagi penulis, inilah satu lagi bukti diskriminasi yang dilakukan kerajaan pusat kepada kerajaan Kelantan...!!!



Rakyat didahulukan kononnn... Poooraaaahhhh...!!!

Baca di SINI, fakta-fakta mengenai hak Kelantan dalam isu royalti..


p/s : Negeri UMNO-BN = Royalti, Negeri PAS = Wang ehsan

1 comment:

Anonymous said...

P/s:sebelum baca comment ni, jgn marah2..klu rasa nak marah istifar byk2 dulu. penulis comment nak minta maafla klu ada tulisan yang mengguris hati penulis blog. macam kata2 ni"marah itu api, api itu syaitan."


tak paham dengan orang sekarang. bagi salah. tak bagi salah. nampak saja salahnya. padahal yang selalu membentak tu hidup bekerja untuk kerajaan. makan gaji dr kerajaan.
macamlah kucing yang tersepit. dah dilepaskan. dibela, dijaga, dibagi makan,dibagi minum, lepas tu siap dibagi katil empuk untuk tidur. masih tak puas hati.
teringat kata2 kwn indonesia dan thailand(jiran je)

kwn indonesia(sama bkerja di sektor perindustrian):kamu bersyukur hidup di malaysia.
saya di indonesia klu tak ada duit tak boleh belajar. kamu sih masih ada yg memberi walau perlu dibayar kembali. sekurang2nya ada modal kok untk blajar.

Kawan Thailand: belajar di sini best. aman. tenteram. nak pergi mana2 pun tak susah hati. tak macam tempat saya. takut.

klu macam tu lepaskan jawatan yg diberi kerajaan lps tu prgi kat pemimpin yg disanyangi(cemburu pada msyrakat yg sllu dpt kelebihan mcm peneroka,n org yg keluar je blajar terus dpt kerja). bagi pada orang yg selalu menyokong tapi langsung tak ada peluang bekerja untuk ketua yang digemarinya.

sekali lagi saya mohon maaf ya. sekadar mengusik saja.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...