Monday, November 2, 2009

Tiada Tauliah Sampaikan Kuliah Agama..???

Salam, selamat bertemu kembali..


Terkejut juga penulis bila awal pagi ini, seorang rakan memaklumkan menerusi SMS bahawa bekas Mufti Perlis, Dr.Asri Zainul Abidin atau Dr.Maza telah ditahan JAIS lewat malam tadi.. Bila penulis belek Utusan Malaysia pula, alasan penahanan yang dikemukakan JAIS ialah Dr.Maza tiada tauliah untuk menyampaikan kuliah agama.. Penulis tidak dapat mengagak apakah justifikasi sebenar alasan ini digunakan terhadap seorang bekas Mufti Kerajaan Negeri yang sudah tentu ilmu dan pengetahuannya tentang Islam sudah terbukti hingga dilantik ke jawatan setinggi itu. Lainlah jika alasan ‘tiada tauliah’ itu digunakan terhadap mereka yang tak ‘mengaji’ secara khusus dalam bidang agama seperti penulis ni..

Masuk bab ‘tiada tauliah’ ni, penulis terkenang satu peristiwa yang dialami penulis sendiri, dua tiga hari menjelang Pilihanraya Umum ke-12 pada Mac 2008. Kisahnya begini. Penulis berada di rumah di Jengka 16 petang itu apabila penulis dihubungi Us.Nasaie (kini KP Pas Lembah Pantai), memaklumkan bahwa sahabat kami, Us.Dzulkhairi (ketika itu Presiden Gamis) telah dijadualkan untuk memberi kuliah Maghrib pada sebelah malamnya. Us.Nasaie meminta penulis mengiringinya ke masjid. Syukur segalanya berjalan lancer. Us.Dzul memberikan tazkirah dengan lancar tanpa sebarang gangguan walaupun suasana ketika itu ‘panas’ berikutan suasana pilihanraya.

Esoknya, perjalanan harian berjalan seperti biasa. Masuk waktu Asar hari berkenaan, penulis bergegas berjemaah di masjid. Selesai solat, penulis menghala motorsikal ke rumah. Sampai di satu simpang, ternampak kelibat Pak Lang Mat di depan rumahnya. Pak Lang Mat merupakan orang kuat Umno di kampong penulis. Sejurus melihat penulis, dia memanggil sambil melambai tangannya bersungguh-sungguh memanggil penulis ke arahnya. Penulis menghulur salam lalu disambutnya..

Rupa-rupanya, dia mempertikaikan tindakan penulis membawa Us.Dzul menyampaikan tazkirah di masjid kerana baginya Us.Dzul yang menuntut jurusan Pengajian Islam di Universiti Malaya itu, tiada TAULIAH untuk menyampaikan tazkirah di masjid..


p/s : Ye la, penulis la yang salah, huhu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...