Tuesday, November 24, 2009

Jebak Puyuh : Mereka Memang Tak Faham Nilai Warisan Alam..!!

Salam, selamat bertemu kembali..

Gunung Senyum di kiri, Gunung Jebak Puyuh di kanan




Semua imej ini hanyalah sekelumit daripada hadiah keindahan warisan alam yang terdapat di gugusan gua-gua batu kapur di Gunung Jebak Puyoh, Temerloh, Pahang. Ia sengaja diatur oleh Allah sebagai tatapan umat manusia agar sedar tentang kebesaran dan kekuasaanNya. Bagi yang belu melihatnya, percayalah.. Anda akan merasa takjub dan merasa kerdil di sisi Allah setelah menyaksikan keindahan rupa bentuk Gua Rangkak, Gua Terowong, Gua Haluan Kapal, Gua Mayat, Gua Jebak Puyoh, Gua Tasik Biru dan gugusan gua-gua yang lain..

Ekspedisi penulis ke Jebak Puyoh pada 13 November lepas sememangnya menggamit kenangan yang sungguh bermakna.. Lantaran keputusan kerajaan Pahang yang dikatakan akan bekerjasama dengan syarikat YTL Cement untuk memulakan operasi pengorekan batu kapur di Jebak Puyoh awal tahun depan.. Alangkah sayangnya..

Antara keistimewaan Jebak Puyuh :

1. Khazanah alam ini berusia 240 juta tahun dan merupakan antara lokasi terpenting dalam aspek pengkajian biologi di Malaysia.

2. Pakar biologi, Dr.Reuben Clements telah menemui 47 jenis spesis siput tanah (land snails) di mana 7 daripada dikategorikan sebagai spesis terancam.

3. Pakar botani, Dr Ruth Kiew daripada Institut Penyelidikan Hutan Malaysia (FRIM) menemui sejenis tumbuhan baru yang dinamakan Senyumia minutiflora, yang tidak terdapat di mana-mana hutan di dunia ini kecuali di tanah daratan antara Gunung Senyum dan Gunung Jebak Puyoh.

Lebih menakjubkan, tumbuhan yang ditemui Dr.Ruth itu merupakan satu-satunya induk tunggal spesis berkenaan. Hal ini bermaksud, jika induk tunggal ini dimusnahkan, maka musnahlah terus spesis berkenaan sampai bila-bila..

Mungkin ada yang berkata penulis bercakap kosong, namun inilah buktinya.
http://www.genera-gesneriaceae.at/genera/senyumia.htm.

Selamatkanlah Jebak Puyuh.. Tolonglah bertindak wahai kerajaan negeri Pahang..

Penulis tahu sudah ada bantahan yang dilakukan sebahagian penduduk, namun adakah kerajaan mendengar bantahan mereka. Pandangan penulis, kerajaan harus bertegas dan tidak menggadaikan khazanah alam yang tidak ternilai ini dengan mendirikan kilang simen berkenaan. Jika tidak, pembinaan kilang yang hanya memakan masa sebulan dua akan menghancurkan pembinaan gua-gua dan gunung yang mengambil masa ratusan juta tahun..

Saksikan pengalaman mereka ini di Gunung Senyum dan Jebak Puyoh..

Pengalaman Kak Long Nita
Pengalaman Malaysian Bikers Community
Pengalaman Tukang Merepek
Pengalaman Setia Hawa
Pengalaman Hazaldin
Pengalaman Daniel Franklin Gomez
Pengalaman Enzofei
Pengalaman UluTopian
Pengalaman dan liputan di WildAsia.Org

Lain-lain pengalaman, banyak lagi di SINI



p/s : Kepada mereka yang pernah menyaksikan kejaiban ciptaan Allah di Jebak Puyoh, suarakanlah bantahan anda di laman maya ini, di laman blog anda dan sebagainya.. Mudah-mudahan ikhtiar kita ini berhasil...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...