Tuesday, January 12, 2010

Jangan Sampai Keharmonian Beragama Ini Musnah..

Salam, selamat bertemu kembali..

Menyusuri rentetan perjalanan penuh kontroversi membabitkan isu penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan Herald The Catholic Weekly, keadaan menjadi kian gawat lantaran beberapa buah gereja dilontar bom petrol oleh pihak tidak bertanggungjawab dalam beberapa hari kebelakangan ini. Walaupun ada pihak mengatakan lontaran bom berkenaan hanya didalangi kumpulan kecil yang mungkin bersifat ekstrem, penulis berpandangan sedikit berbeza.

Pandangan penulis :

Menurut laporan akhbar, kejadian gereja dilontar bom petrol dikesan pertamanya berlaku di Wangsa Maju, yang mendapat liputan luas media dalam dan luar negara. Lantas kejadian serupa juga dilapor di Taiping, Seremban, Melaka malah hingga ke seberang laut iaitu di Sabah. Jika yang melakukan semua ini ialah orang @ kumpulan yang sama, bolehkah ia diklasifikasikan sebagai kumpulan 'kecil'?? Penulis percaya, selagi tiada tindakan holistik dilakukan bagi mengekang mereka ini, nescaya akan lebih seronoklah mereka berbuat onar..

Usaha beberapa pertubuhan NGO Islam yang mengambil inisiatif berkawal secara sukarela di gereja-gereja sekitar Kuala Lumpur merupakan sesuatu yang terpuji dan sangat wajar diberi sokongan. Mereka ini yang membawa pertubuhan atas nama Islam sekurang-kurangnya dapat memberi gambaran bahawa Islam itu merupakan agama yang suci, menganjurkan perdamaian dan menghormati pegangan dan penganut agama lain. Islam bukan agama yang memusuhi agama lain bahkan dalam Al-Quran, kita akan dapat menemukan ayat "tiada paksaan dalam beragama" dan "untuk kamu agama kamu, untuk aku agama aku"..

Peranan pimpinan negara yang menunjukkan keprihatinan dengan melawat gereja yang terbakar, mengadakan dialog antara agama serta pelbagai usaha lain juga sangat penting dalam memulihkan semula keharmonian beragama yang telah terjalin berpuluh-puluh tahun lalu.. Semua usaha ini sangat penting untuk menangkis gambaran buruk bilamana media asing sudah mula memberi liputan meluas dalam isu ini. Beberapa blog yang penulis amati, ada menyiarkan klip video dari liputan berita Al-Jazeera, BBC, CNN dan sebagainya.. Tumpuan masyarakat dunia akan terarah ke Malaysia sekali lagi, hampir sama situasinya seperti kes Lina Joy satu masa dahulu..

Berdoalah kita supaya keharmonian beragama terutamanya keharmonian Islam di Malaysia dapat dipelihara selamanya..


p/s : Sokong Dato'Jamil Khir, gereja digesa gugurkan tuntutan penggunaan kalimah Allah di mahkamah

1 comment:

nurmani said...

nampak sangat pemimpin umno main tarik tali dalam menyelesaikan isu ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...