Monday, March 23, 2009

Apabila pemimpin Cina berbangga dengan pemerintahan Islam..


Surah Muhammad ayat 37 yang bermaksud:

"Nah! kamulah orang-orang yang diajak membelanjakan harta pada jalan Allah, tetapi ada antara kamu orang-orang yang bakhil, sedangkan barangsiapa yang bakhil, maka tidaklah ia bakhil melainkan terhadap dirinya sendiri, dan Allah itu kaya (tidak perlu kepada kamu), tetapi kamulah yang miskin (memerlukan kepadanya) dan jika kamu berpaling (dari agama Allah) akan Allah gantikan satu kaum yang lain dri kamu, kemudian mereka tidak jadi seperti kamu".

Seorang pemimpin berbangsa Cina yang bukan Muslim berucap dalam Wacana Pemikiran Khalifah Saidina Umar Abdul Aziz "Islam dan Kenegaraan" di Pulau Pinang, dan ungkapan berikut diselitkan dalam ucapannya :

1. "Saya berbangga dengan pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz yang mempunyai sikap adil, telus dan berjiwa rakyat.

2. "Khalifah Umar Abdul Aziz mempunyai prinsip membangunkan negara menerusi nilai-nilai kebajikan dalam bidang kenegaraan dan masyarakat di samping membasmi segala kemungkaran yang melekat sebagai kuman penyakit yang merosakkan seluruh masyarakat dan negara,"

3."Ada cacatan yang meriwayatkan bahawa anak Khalifah Umar pernah mendesak bapanya supaya menggunakan kekerasan untuk menjayakan reformasi pemerintahan.

4. "Dengan tenang Khalifah memberi jawapan 'Wahai anak ku, apa yang engkau maksudkan seolah-olah pembaharuan hanya boleh dicapai dengan pedang. Tetapi tidak akan ada apa-apa kebaikan dalam pembaharuan jika ia memerlukan kuasa pedang, "


p/s : Mendoakan Allah memberi hidayah dan membuka hati beliau untuk memeluk Islam..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...