Sunday, March 8, 2009

"..Rupanya begini cara menyelamatkan bahasa.."

Assalamualaikum w.b.t..


Sekalung tahniah kepada hampir 20,000 pejuang bahasa Melayu yang berjaya "memutihkan" sekitar kawasan Masjid Negara petang semalam.

Memetik berita Malaysiakini..

Bercakap kepada media selepas penyerahan tersebut, A Samad berkata rombongan pemimpin GMP pada asalnya merancang ke istana dengan kereta, bagaimanapun ia gagal kerana kesesakan. "Saya berjalan (ke istana), sepatutnya diiringi dengan motokar," katanya.

Tambahnya, inilah "pengalaman pertama" matanya pedih dan melalui keadaan tolak-menolak dalam kumpulan penentang PPSMI sewaktu menuju ke istana.

"Rupa-rupanya begini caranya untuk menyelamatkan bahasa," katanya (dua dari kanan).

Pak Samad tidak keseorangan. Berpuluh-puluh lagi Profesor Melayu turut membantah PPSMI, seperti yang terdapat di SINI.

Penulis berasa agak sedih kerana tidak berkesempatan mengikuti sepenuhnya himpunan semalam. Lantaran pensyarah penulis mengadakan kuliah ganti tengahari semalam, penulis tiba lewat Masjid Negara, kira-kira jam 4.00 petang, hanya sempat mendengar kisah tindakan ganas FRU menembak gas pemedih mata ke dalam masjid melalui seorang ustaz yang sedang berehat di belakang bangunan Stesen KTM Kuala Lumpur.

Apapun tahniah sekali lagi kepada semua rakyat Malaysia, dan pejuang bahasa Melayu No.1 di Malaysia, Sasterawan Negara, Datuk A.Samad Said yang semalam turut merasai kepedihan gas pemedih mata angkara tindakan ganas FRU, itulah sebenarnya harga yang perlu dibayar oleh mereka yang ingin melihat Bahasa Melayu kembali didaulatkan di tanah air sendiri..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...