Friday, April 9, 2010

Hulu Selangor dan Sibu : Inilah Kekuasaan Allah..!!

Salam, selamat bertemu kembali..

Dengan tak disangka-sangka, tiada siapa menduga, selepas Allah SWT menunjukkan takdirnya bahwa MP Hulu Selangor, Datuk Dr.Zainal Abidin Ahmad meninggal dunia, Tuhan pemerintah sekalian alam ini sekali lagi menunjukkan kebesaran dan kekuasaanNya, menarik nyawa seorang lagi makhluk di muka alam Malaysia ini.. Datuk Robert Lau Hoi Chew, Timbalan Menteri Pengangkutan yang juga anggota parlimen bandar Sibu meninggal dunia di Hospital Selayang, pada 9 April2010 akibat barah.

Kita sebagai hambaNya yang kerdil ini, sudah tentu tidak dapat menafsir apalah yang ada dalam pengetahuan Allah sehingga pada ketika ini, hampir pasti pilihanraya kecil kali ke-11 akan diadakan dalam tempoh 2 tahun, sejak 8 Mac 2008. Apapun, setiap kejadian yang dijadikanNya, sudah pasti ada hikmah yang tersembunyi, hanya mampu difahami oleh sesetengah daripada kita.

Ketika UMNO-BN merampas kerajaan negeri Perak satu ketika dahulu, mereka melaung ke seluruh negara, bahawa tindakan men'culik' 3 wakil rakyat itu direstui oleh rakyat jelata di Perak. Belum pun habis mereka berkokok di serata buana, takdir Allah mendatangkan perkhabaran, MP Bukit Gantang kembali ke rahmatullah. Maka di sana, rakyat Perak memberi mesej jelas kepada UMNO-BN bahawa mereka tidak setuju dengan tindakan 'kudeta' berkenaan dan memberi kemenangan besar kepada Hero Demokrasi Perak yakni MB Perak yang sah, DS Ir.Mohammad Nizar Jamaluddin..

Begitu juga berlaku di Kuala Terengganu tatkala perkhabaran sedih menyelubungi seluruh negara lantaran pemergian MP Kuala Terengganu yang juga Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail. Tohmahan kerajaan UMNO-BN kepada kerajaan PR di beberapa negeri serta umpan pembangunan ditawarkan mereka di ibu negeri Terengganu itu ditelan ombak kebangkitan rakyat apabila calon UMNO-BN, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang juga Senator berjawatan Timbalan Menteri jatuh tersungkur dengan kekalahan di tangan calon Pas-PR, Haji Abdul Wahid Endut.

Hal yang sama berlaku di Permatang Pauh, walaupun PRK berkenaan bukanlah dilakukan kerana kematian wakil rakyatnya. DS Anwar Ibrahim yang ditohmah sebagai agen Israel, agen Amerika, dan bermacam lagi tuduhan termasuk isu liwat yang dihadapinya tetap berjaya menongkah segala macam janji pembangunan fizikal UMNO-BN di Permatang Pauh. Walaupun gerombolan kerajaan Pusat datang menyerang dengan segala macam 'senjata' termasuk media, polis, tentera dan puluhan jabatan kerajaan disalahguna, mantan Timbalan Perdana Menteri itu bukan sahaja mampu menang bergaya, malah dapat menambahkan lagi majoriti undi yang diperolehi isterinya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dalam PRU sebelumnya.

Kurang dua minggu sudah, MP Hulu Selangor pula menghembuskan nafasnya yang terakhir, meninggalkan kita semua dalam kesedihan meratapi pemergian bekas Timbalan MB Selangor ini. Takdir Allah ini juga berlaku dalam suasana politik dan keadaan semasa negara ini berada dalam, keadaan tidak menentu. Itulah yang digambarkan media yang ada di negara ini. Isu kalimah Allah, isu bakar gereja, isu lompat parti, isu ketuanan Melayu, isu pertubuhan Perkasa, isu 1Malaysia dan begitu banyak lagi isu lainnya.

Adakah Allah SWT memberi takdir pemergian kedua-dua tokoh politik ini, yang pastinya menghadirkan pilihanraya kecil, sebagai peluang kepada rakyat di Hulu Selangor dan Sibu supaya memberi mesej jelas mengenai pendirian mereka terhadap kerajaan UMNO-BN dan penilaian mereka terhadap 1 tahun kepimpinan DS Mohd.Najib Razak??

Jika kedua-dua kawasan ini masih gagal dimenangi oleh UMNO-BN, alangkah malunya kerajaan Pusat kepada seluruh dunia.. Bertempik sorak di seluruh dunia, mencanangkan itu dan ini, berjanji 'bulan dan bintang' kepada para pengundi, tapi jika masih juga ditolak, sewajarnya Najib harus mengambil langkah terpuji lagi terhormat yang banyak ditunjukkan oleh pemimpin-pemimpin dunia lainya, undurlah dan beri peluang kepada PR memerintah..


p/s : Takziah diucapkan kepada keluarga mendiang Datuk Robert Lau

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...