Tuesday, April 6, 2010

PRK P 94 : UMNO-BN Dalam Dilema Memilih Calon

Salam, selamat bertemu kembali..

Menyambung tulisan penulis berkenaan isu calon pada 31 Mac lalu, pertentangan pendapat dan pendirian semakin rancak didedahkan oleh suara-suara berkepentingan dalam UMNO.

Pendirian cawangan-cawangan UMNO dalam bahagian Hulu Selangor jelas mahu kerusi itu dikembalikan kepada UMNO selepas kali pertama dan terakhir mereka bertanding dalam PRU kali pertama pada tahun 1955. Pilihanraya seterusnya, kerusi berkenaan diserahkan kepada MCA dan kemudiannya MIC sehinggalah PRU yang lalu, terlepas kepada PKR menerusi Allahyarham Dato'Dr.Zainal Abidin..

Selain itu, 54 orang Pengerusi JKKKP yang sebahagian besarnya merupakan ketua-ketua cawangan UMNO menunjukkan kesungguhan dengan menyertai rombongan UMNO Bahagian Hulu Selangor menghantar memorandum kepada PM pada 30 Mac lalu, menuntut kerusi parlimen berkenaan diserahkan kepada UMNO. Penghantaran memorandum tersebut dilihat sebagai langkah serius dan bersungguh-sungguh Umno bahagian untuk mendapatkan kembali kerusi tersebut yang kini ditandingi oleh calon MIC.

"..Dalam memorandum itu, kita menyuarakan tentang sejarah kerusi tersebut, perasaan dan harapan (akar umbi) supaya kerusi itu dikembalikan kepada Umno.." kata Naib Ketua UMNO Bahagian Hulu Selangor, Datuk Adnan Buyong.

Suara veteran juga kedengaran mendesak kerusi berkenaan diserah kembali kepada UMNO. Bekas Timbalan Ketua Umno Bahagian Hulu Selangor, Datuk Ramli Abd Rahman, meminta supaya kerusi Parlimen Hulu Selangor dikembalikan ke pangkuan Umno selepas hampir 51 tahun "diserahkan" kepada MCA dan MIC.

"..Pada pendapat saya, setelah lebih 50 tahun kerusi parlimen Hulu Selangor terlepas dari tangan Umno, eloklah dikembalikan semula kerusi itu kepada Umno, tidak ada salahnya pun jika Barisan Nasional (BN) mengikut suara rakyat dan Umno meminta balik kerusi yang telah dipinjamkannya itu.

"..Ini soal hak dan rintihan rakyat Hulu Selangor yang mahukan Umno kembali berkuasa di kawasan itu. Calon MIC sudah bertanding di Hulu Selangor selama enam penggal sejak 1986 dan tibalah masanya Umno meletakkan calonnya di pilihan raya kecil kawasan itu 25 April ini," katanya kepada pemberita di kediamannya di Shah Alam..

Terdapat juga beberapa pemimpin UMNO cawangan, mengakui bahawa majoriti ahli UMNO dan rakyat Hulu Selangor menolak Datuk G.Palanivel, bekas wakil rakyat 4 penggal di situ. Kata mereka, jika mahu juga meletak calon MIC di situ, letaklah orang lain, dengan syarat bukan Palanivel.

Seorang pemimpin Umno cawangan di parlimen tersebut berkata, Palanivel ditolak ekoran "tidak menunaikan janji dan (rakyat) sudah hilang kepercayaan kepadanya".

"Bagi saya ia (perebutan kerusi) bukan masalah kuota, tetapi masalah calon. Banyak janji-janji (pilihan raya), beliau tidak tunaikan...selama empat penggal beliau bertanding, kenapa dia kalah (pada 2008)? Ini kerana undi protes.

"Sekurang-kurangnya, kalau (letak) calon dari MIC, carikan orang lain. Kalau MIC letak Datuk G Palanivel, berat sedikit nak menang. Orang sudah hilang kepercayaan kepadanya," kata seorang pemimpin Umno daripada DUN Batang Kali.

Naib Ketuanya juga, Adnan Buyong seolah-olah memperli slogan PM Najib. Beliau menyatakan beliau sendiri pun tidak begitu memahami konsep 1Malaysia yang diketengahkan bos besarnya sendiri. UMNO Hulu Selangor masih berharap Datuk Seri Najib Razak mempertimbangkan dengan serius tuntutan mereka - yang mahukan kerusi parlimen tersebut ditandingi Umno - supaya sokongan rakyat terhadap BN tidak terjejas..

“..Kita sudah buat semua perkara. Sekarang kita berdoa sahajalah. Tetapi kita tidak putus harap supaya permintaan kita diterima. “Apa boleh buat, yang buat keputusan bukan kita. Kalau saya yang buat keputusan, senang,” katanya sambil ketawa kecil.

Menurut Adnan lagi, walaupun keputusan berhubung calon yang dipilih masih belum diketahui, berdasarkan kenyataan Najib, kemungkinan besar MIC akan bertanding sekali lagi di kerusi parlimen tersebut.

Dengan nada perlahan dan kecewa, Adnan sempat berseloroh, tetapi sinis:

“..Saya pun tidak berapa faham dengan (konsep) 1Malaysia ini. Rakyat didahulukan, pencapaiannya (di Hulu Selangor) kita tengoklah nanti..”



p/s : Pilihlah calon-calon yang berwibawa..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...