Wednesday, October 29, 2008

YA ALLAH..AMPUNKAN HAMBAMU INI..

Assalamualaikum w.b.t..

Fatwa Kerajaan Arab Saudi (Lajnah Daimah Lil Buhuts al-Ilmiyyah wal Ifta`) yang diketuai oleh Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah Ali Syaikh menyatakan dengan tegas:

“Dilarang bagi umat Islam untuk mengucapkan selamat atas hari raya orang kafir, karena ini menunjukkan sikap rela terhadapnya di samping memberikan rasa gembira di hati mereka.”

Dari Eropa, anggota Dewan Penelitian dan Fatwa Eropa
(Al-Majlis Al-Urubi li Al-Buhuts wa Al-Ifta`),


Gambar di atas ialah sedutan posting penulis pada hari Isnin lepas (Deepavali)

Selepas membaca laman Tranungkite Online.Net, bertanya pendapat Ust.Aris Fezul dan meneliti tulisan berkenaan 'Hukum Mengucapkan Selamat Hari Deepavali' dalam blog Ust.Nasrudin Hassan Tantawi (http://ustaznasrudin-tantawi.blogspot.com/) dan blog Asyraf Aziz, (http://asyrafaziz.blogspot.com/2008/10/selamat-menyambut-deepavali.html), penulis dengan ini MENARIK BALIK tulisan dalam posting 27 Oktober 2008 yg lalu bertajuk "DEEPAVALI NAL VALTHUKHAL".

Tajuk tulisan tersebut sebenarnya penulis 'cedok' dari tulisan dalam blog Datuk Seri Anwar Ibrahim. Lihat di link ini : http://anwaribrahimblog.com/2008/10/25/deepavali-nal-valthukhal/

"....Hari Deepavali jatuh pada bulan ketujuh dalam kelender Hindu, biasanya pada bulan Oktober atau November. Oleh kerana namanya Pesta Cahaya, ia disambut dengan cahaya dan lampu oleh penganut Hindu. Asal usul perayaan ini adalah berkaitan dengan pertembungan antara Dewa Rama dengan Ravana, dimana kemenangan berpihak pada Dewa Rama, yang akhirnya berjaya merampas Sita dari Ravana yang jahat. Selain itu terdapat juga pelbagai cerita lain yang berkaitan dengan perayaan ini, seperti pergaduhan antara Dewa Krishna dengan Syaitan Asura- yang dimenangi oleh pihak baik lantas dirayakan dengan pelita dan lampu-lampu...."

Baca lagi di : http://asyrafaziz.blogspot.com/2008/10/selamat-menyambut-deepavali.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...