Friday, February 13, 2009

RPPP UM Dan Tol PJS 2..

Assalamualaikum w.b.t..


Berita yang diperoleh dari Utusan Online sebentar tadi bertajuk Tol PJS 2 dimansuhkan. Antara lain berita berkenaan melaporkan bahwa kerajaan bersetuju untuk memansuhkan tol di Lebuhraya Pantai Baru itu berkuatkuasa serta merta.

Keluhan penduduk Taman Medan dan Taman Dato'Harun yang menjadi mangsa kewujudan tol berkenaan juga dilaporkan Utusan Online, 27 Januari 2009 yang lalu. Penduduk meminta jalan baru kerana jalan di kawasan mereka rosak teruk apabila banyak kenderaan melalui taman perumahan mereka semata-mata untuk mengelak dari membayar tol di NPE.

Bantahan dan perasaan penduduk di PJS 2 berkenaan isu ini juga amat dekat di hati kami, para pelajar Rancangan Pengajian Perbandaran dan Perancangan Universiti Malaya. Pada semester lepas, semua 37 orang pelajar tahun akhir RPPP UM melibatkan diri secara langsung dalam projek "Komuniti Berdayahuni di PJS 2". Selama satu semester (4 bulan) kami bertungkus lumus dari aktiviti merancang gerak kerja, melakukan pemerhatian di PJS 2, mengutip data, membuat soal selidik terhadap lebih 1,000 penduduk di PJS 2, hingga ke peringkat pembentangan di hadapan panel penilai di kalangan pensyarah dan Ahli Majlis MBPJ, Prof.Madya Dr.Melasutra Md.Dali.

Gerak kerja dan program kami selama tempoh berkenaan boleh diikuti di pautan di blog sahabat penulis, Mohd.Hafizan Mazuki (Mat Jang) yang merupakan mantan Presiden Pelajar RPPP UM Sesi 07/08..

http://matjang.blogspot.com/2008/08/focus-discussion-group-fdg-taman-medan.html

http://matjang.blogspot.com/2008/09/area3176-session.html

http://matjang.blogspot.com/2008/10/selepas-pembentangan-area3176.html

http://matjang.blogspot.com/2008/11/samb-selepas-pembentangan-area3176.html

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...