Monday, February 9, 2009

Urus Tadbir Yang Baik 1 : Satu Perkongsian

Assalamualaikum w.b.t..


Seringkali kita mendengar kerajaan dan masyarakat umum melaung-laungkan perlunya good governance (urus tadbir yang baik) diterapkan dalam pentadbiran kerajaan. Namun tahukah kita apakah itu good governance itu. Post kali ini, penulis kongsikan sedikit sebanyak apa yang penulis tahu, jika ada salah silap maaf la ye..


Antara lain, good governance (urus tadbir yang baik) boleh ditentu ukur menggunakan sekurang-kurangnya 8 aspek iaitu :


1. Participation both gender


Urus tadbir yang baik menuntut setiap tindakan atau keputusan yang diambil perlulah melibatkan penyertaan dari kedua-dua jantina, tiada diskriminasi. Dalam proses membuat keputusan atau dalam pentadbiran sesuatu kerajaan itu, keterlibatan kedua-dua jantina sangat perlu. Mengambil contoh penglibatan dan suara wanita di negara kita sekarang ini yang semakin meningkat, ini menunjukkan negara ini menuju ke arah good governance (urus tadbir yang baik). Selain itu, sesuatu keputusan yang melibatkan kepentingan orang awam bukan sahaja perlu mengambil kira kedua-dua jantina, tetapi perlu menitikberatkan juga kepentingan kepada golongan warga tua, kanak-kanak, golongan miskin dan sebagainya.


2. Rule of laws


Sesuatu perkara yang dilakukan perlulah mengikut undang-undang yang termaktub dalam perlembagaan. Sesuatu tindakan tidak boleh dilakukan sesuka hati tanpa ada pertimbangan undang-undang. Jika tindakan itu didapati salah pula, ia harus dihukum mengikut lunas undang-undang.


Pada pendapat penulis, rule of laws belum tertegak sepenuhnya di negara ini. Ini kerana masih ada beberapa kes yang boleh dirujuk yang menggambarkan negara ini seolah mengamalkan law of the jungle, hehe.. Sebagai contoh, tentang kes melibatkan pimpinan negara, walaupun ada bukti-bukti yang sahih, ia didiamkan, namun jika kes melibatkan pemimpin pembangkang, cepat sahaja kertas pertuduhan disiapkan, menunggu untuk dibicarakan.


Bukanlah niat penulis untuk menyebelahi mana-mana pihak, namun jika benarlah seseorang itu bersalah, ia harus dihukum. Bagaimana nak tahu salah atau tidak, bicarakan di mahkamah.. Jika ada ‘pengecualian’ pada sesetengah pihak dihadapkan ke mahkamah, benarlah negara ini mengamalkan law ot the jungle, sapa kuat dia menang, sapa kuat dia yang berkuasa .


3. Transparency


Dalam urus tadbir yang baik juga, perlulah ada ketelusan dalam penggunaan harta kerajaan, baik dari segi kewangan, harta benda dan lebih penting lagi penggunaan kuasa yang diberi kepada kerajaan berkenaan. Jangan salahguna wang, jangan salahguna harta benda dan jangan salah guna kuasa.


Contoh baik yang mudah difahami terdapat dalam filem arahan dan lakonan Allahyarham Tan Sri P.Ramlee kira-kira 40 tahun yang lalu iaitu filem Anak Bapak. Dalam filem berkenaan, Harun Mahfis (P.Ramlee) telah memberikan sekeping cek tunai kepada Normah (Ruminah Sidek). P.Ramlee menerapkan amalan transparency dalam skrip filem ini dan watak Harun Mahfis tanpa kita sedari apabila cek yang diberi kepada Normah itu ialah cek persendirian dan tidak menggunakan cek syarikat, walaupun Harun Mahfis mengetahui bahawa tiada wang dalam akaun bank peribadinya. Jadi, Harun Mahfis tidak menyalahgunakan wang syarikat dalam urusan peribadinya.


Satu contoh lagi ialah bagaimana telusnya MB Kelantan, Tok Guru Nik Aziz melakukan urusan pentadbirannya. Pernah dikhabarkan oleh seorang sahabat dari Kelantan, Tok Guru akan menggunakan pen miliknya sendiri apabila tamat waktu pejabat jika urusan negerinya belum selesai. Tok Guru risau jika selepas tamat waktu pejabat itu, beliau masih menggunakan pen milik kerajaan, itu akan diletakkan sebagai menyalahgunakan harta kerajaan. Tingginya peribadimu Tok Guru..


Semua ini merupakan secebis contoh sahaja bagaimana dikatakan transparency (ketelusan) dalam menjalankan pentadbiran. Dalam erti kata mudah, jangan melakukan salah guna terhadap hak yang bukan milik kita, baik kuasa, harta benda atau wang ringgit.


Nantikan sambungannya dalam Urus Tadbir Yang Baik 2 yang akan membicarakan lagi 5 aspek good governance iaitu responsiveness; consensus oriented; equity and inclusiveness; effectiveness and efficiency; dan accountability.


p/s : Jika ada yang salah, harap dapat kongsi maklumat ye..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...