Saturday, March 14, 2009

Ya Allah.. bahagiakanlah kedua ibu bapaku..

Assalamualaikum..

Kadang-kadang bila keseorangan, terkenang pada wajah kedua orang tua di kampung..sesekali terbit air mata memikirkan susah payah mereka membesarkan aku sejak kecil tanpa penat dan lelah..

Ayah berulang alik menoreh getah setiap hari dari Jengka 16 ke Kg.Awah, lebih kurang 20 kilometer jaraknya. Dengan motor Yamaha 110 itulah, ayah mengambil risiko setiap hari melalui jalan raya yang dikongsi dengan lori balak, bas dan kadang kala dengan pemandu 'gila' yang gemar memecut laju sesuka hati kenderaan mereka..Tak sanggup aku membayangkan sesuatu yang buruk terjadi pada ayahku.. Ayah, bang cik sayang ayah..

Mak pula keseorangan di rumah, membasuh baju, memasak, menyapu sampah dan kerja rumah lainnya. Lebih 30 tahun mak berbakti, mencurahkan kasih sayang, melakukan sedaya mampu untuk anak-anak.. adikku pula kini di politeknik Kuantan, anak sedaraku kini di Tingkatan Satu..setiap pagi di hari-hari biasa, tinggal ibu keseorangan di rumah melakukan pelbagai kerja.. Kadang kala, ada juga jiran bertandang, Mak Cik Yam, Mak Ngah Rahmah.. Kesian mak sorang-sorang kat rumah.. Bang cik sayang mak..

Minggu lepas aku pulang ke kampung, heboh diperkatakan kes pecah rumah sedang menggila di Jengka 16. Rumah Mak Cik Sarah depan rumahku telah dipecah masuk, dipercayai angkara pendatang asing yang dah tak dak keje (ekonomi gawat pak..). Tercetus kebimbangan di hati..sebelum pulang ke KL, berkali-kali ku pesan pada mak, jangan lupa kunci pintu rumah walaupun hari siang..

Ya Allah Ya Tuhanku..Selamatkan kehidupan kedua ibu bapaku di dunia dan di akhirat..ampunilah dosa keduanya..rahmatilah mereka Ya Allah.. Peliharalah mereka agar sentiasa dalam redho Mu..peliharalah diriku agar tidak sekali-kali menyinggung perasaan dan hati mereka..

Ambillah pengajaran dari kisah anak durhaka di SINI dan di SINI

Ni lagu Allahyarham Sudirman Haji Arshad :

Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapatlah melihat bulan dan
Matahari

Ahai...


Yang dikurniakan dari Ilahi
Ahai...

Ayah dan ibu lah

Mesti dihormati


Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat

Pada mereka kita beri hormat

Ahai...


Bagilah tunjuk ajar dan nasihat

Supaya hidup
supaya hidup kita akan selamat



p/s : Berbaktilah kepada ibu dan ayah kita sementara mereka masih hidup

1 comment:

cikbedah said...

ye pak tam, sedih aku ni... sob sob sob, tgat mak ayah aku kt kg 2... marilah kte bsme2 mdoakan y tbaik utk mak ayah kte. INSYAALLAH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...