Tuesday, April 21, 2009

Pengalaman mencemaskan dalam perjalanan balik Jengka..

Salam..


Perjalanan balik kampung ke Jengka pada Sabtu lalu akan ku ingat sampai bila-bila.. Kisahnya, berlaku satu adegan mencemaskan bila mana seorang pemuda yang bagi aku 'tak berapa betul' a.k.a gila telah buat hal dalam bas Metrobus Ekspress perjalanan jam 10.30 pagi dari KL tu..

Hari Sabtu, kira-kira jam 9.00 pagi, ku ke Kolej 11 menghantar motor Honda EX 5 memberku, Afiq yang ku pinjam semalaman. Hajat di hati, nak mintak Afiq tolong hantar ku ke Stesen Kerinchi, namun memandangkan sahabatku itu masih lagi diulit ke'mengantuk'kan dan kelihatan letih yang amat sangat, lantas ku capai beg dan terus menapak ke depan Kolej 11.

Sekitar 5 minit menunggu, ku tahan sebuah teksi yang terus membawaku menuju Stesen Kerinchi. Ku selak dalam dompet, ada la 2 keping not RM10.00. Dalam poket seluar sebelah kiri, ada 3 keping not RM1.00 yang kemudian ku serahkan pada abang teksi sebagai tambang. Memang ngam2 duit ku ada, Tambang bas KL-Bandar Jengka = RM15.40. tambang LRT dari Kerinchi ke Masjid Jamek = RM1.60 dan tambang LRT Masjid Jamek ke stesen Titiwangsa (Pekeliling) = RM 1.20, maksudnya semua skali = RM18.20, huhu..ada balance lagi RM1.80..

Aku tiba di Hentian Bas Pekeliling sekitar jam 10.15 pagi, ku lihat ada 4, 5 orang sedang berbaris di depan kaunter Metrobus Ekspres.. Tertera di hadapan kaunter ; 'PALING AWAL 10.30'.. Dalam ramai-ramai berbaris tu, mata ku tertumpu pada seorang pmuda yang hanya memakai singlet kuning, berseluar jeans dan berkaca mata hitam..stylo kononnya..huhu..

Jam 10.35 pagi : Aku naik bas dan duduk di kerusi depan sekali sebelah kiri (kerusi no.1-2), pemuda pakai singlet tadi duduk kat kerusi belakang aku (kerusi no.5-6). Di kerusi hadapan sebelah kanan (kerusi no.3-4), ada seorang akak bersama anak kecilnya berusia lingkungan 3 tahun. Waktu bas mula bergerak, hanya ada dalam 10,11 orang sahaja penumpang dalam bas..

Jam 10.45 pagi : Sebaik bas menyusuri masuk ke Lebuhraya Damansara-Ulu Klang (DUKE), pmuda bersinglet kuning tadi tiba-tiba membaca ayat-ayat lazim. Ku jeling ke belakang. Di tangannya ada naskah terjemahan Al-Quran versi Inggeris. Lagaknya seperti dia sedang belajar mengaji kerana sebutannya tak berapa betul dan tergagap-gapap.. Dalam hati ini, terasa bangga kerana walaupun pmuda ini pakai camtu, tapi ada juga kesungguhan untuk belajar mengaji..bagus2..

Jam 11.00 pagi : Bas melepasi Tol Gombak. Pmuda tadi bertanya pada driver bas tentang air-cond bas. Katanya, air-cond bas terlalu slow.. Ketika dia bergerak mghampiri driver, terkejut aku melihat mukanya yang dibasahi peluh, rambutnya juga lencun dgn pluhnya..aku yang kuat berpeluh ni pun dah terasa nyaman dengan air-cond bas yg dah 30 minit terpasang sejak kami meninggalkan stesn bas tadi..driver bas pun pelik, kenapa di berpluh smpai bgitu skali..huhu, pelik..pelik...pelik...waktu ni penulis dah rasa tak sedap hati dah...

Jam 11.10 pagi : Selepas menyambung bacaan Quran dan terjemahannya, pemuda ini berhenti seketika apabila ada panggilan masuk ke HPnya. Dgn suaranya yg kuat, pmuda ini lgsng tak segan bercakap degn pmaggilnya, 'I don't want to make business with u anymore..I think making business with u is f**king st**id'. Lepas tu dia bangun dan dengan selamba lagi buka baju snglet kuning tu, buka beg pakaian dn salin baju lain di depan penumpang2...huhu...pnulis lagi tambah pelik, huhu..

Jam 11.20 pagi : Pmuda tadi berbual-bual dengan akak di kerusi no.3-4, yang kemudian ku ketahui akak ni orang Jengka 18. Pmuda ini menghulurkan wang kertas RM1.00 pada anak akak tadi. Pmuda ini bertanya pada akak tu, sapa nama anak die, akak tu jawab ringkas, '...Adam..'. Pmuda tadi respon, '..ohhh..Adam...pandai akak bagi nama anak ye..' Akak tu tersenyum sinis je..hehe..pelik lagi..tetiba je ckap gitu..Lepas tu dia bagi kaca mata hitam yang dia pakai tadi pada Adam, suruh budak tu pakai..akak ni pun pada mulanya menolak tapi mungkin nak jaga hati pmuda tu, akak ni pun ambik dan pakaikan pada anak die..

Jam 11.35 pagi : Adegan mencemaskan bermula..memang aku takut, serius... Sebaik melepasi Terowong Genting Sempah, pmuda ni bangun dari tempat duduk die dan duduk di sebelah aku...katanya dia akan pening kalau tak tengok depan..huhu..aku biarkan je.. tapi bile dia bangun dan pergi ke depan kat tangga bas tu..mata aku terpandang satu objek yang dikepit di tangan kirinya...sah aku nampak...PARANG....!!! Akak tu pandang aku dan cakap dalam suara berbisik...'..dikk..dia bawak parang...''Aduhh..dalam hati ni cemas tak tau nak kata dah..aku rasa hanya aku, akak tu dan driver je yang nampak parang tu..tapi bagi aku abang driver ni memang cool, tak menggelabah langsung...
Jam 11.40 pagi ; Pmuda ni mula bercerita. Die meluahkan perasaannya. Dia seorang bekas polis, mahu berkahwin tapi dihalang oleh ayah makwenye..die tertekan...kemudian ceritanya mula melalut-lalut, sampai yang paling teruk ditunjuk rantai Salib yang dipakainya.. Nauzibilllah...katanya, Mohammed Emanuel yang bagi..macam-macam cerita disampaikan dengan suara yang jelas, satu bas boleh dengar..kisah sirah Nabi Adam, penciptaan Iblis dan pengalaman di Islamkan orang, macam-macam la..memang pelik..tapi abg driver ni layan je..

Jam 11.50 tghari : Sebaik bas ni melepasi Tol Lanchang, pmuda ini mengeluarkan parang dan tunjukkan pada driver. Katanya, Emmanuel yang bagi..tertera nama pmuda ini yang diukir atas parang tu.. Yang buat aku kecut perut dan istighfar banyak kali bile pmuda ni bgtau, Emmanuel pesan pada die . 'If u kill someone, you go to heaven...' Ya Allah, takutnya aku waktu tu.. Akak tadi dah peluk anak die dah.. Penumpang lain yang kat belakang mungkin tak dengar kot..huhu

Jam 12.15 tghari : Bas melalui susur keluar Temerloh di LPT. Dua orang pmuda yang duduk di belakang datang ke depan, sorang duduk sebelah aku dan sorang lagi duduk kat kerusi belakang. Pmuda 1 menyampuk dengan bertanya pmuda gila, '..Abang crita apa ni bang, abang tau tak agama ni tak boleh tafsir pakai pikiran..??. Pmuda gila menjawab dengan mengeluarkan hujah dari khutbah terakhir Nabi Muhammad s.a.w, perenggan ke-7. Pmuda 2 pula bercakap dalam longhat Klate, '..Mu ni Isle ko..?? dah bakpo pakai bendo tu (salib)...? Rasa tercabar, pmuda ni bangun dan menghunus parangnya dan berkata, 'In the name of God, aku tak ckap dgn korang pun, aku just berbual dengan abg driver ni, yg korg masuk cmpur ni pe hal haa..???'..Akak sebelah aku dah menjerit dah..aku plak dah terkaku, tak tau nak cakap pe..

Jam 12.20 tghari : Bas berhenti di Tol Temerloh dan Pmuda 2 tadi turun.. Pmuda gila dengan badan terketar-ketar dan muka merah padam, mula mengarut, ' Celaka s**l punya budak, dia tak kenal aku.. siap la kau, nanti aku cari kau kat Temerloh ni, bo**h betul, ilmu tak cukup, nak lawan aku..' Aku bangun dan suh pmuda gila duduk dulu. Driver bas pun suh pmuda gila bersabar, 1 jam setengah dalam bas tadi, okey jer, tak dak apa2 pun,kata driver bas.. Pmuda gila kemudiannya mengaku, '..saya ni gila isim bang, saya penah bunuh orang...hari ini Emmanuel suruh saya bunuh orang, tapi takpe..saya tak nak buat hari ni sebab saya nak balik Jengka jumpe mak saya, tu je, tapi ada jugak dua budak bo**h nak cabar saya hari ni..s**l betol..'

Jam 12.30 tghari : Bas singgah di Terminal Bas Temerloh. Pmuda gila dah bertenang dan bangun memohon maaf pada semua sebab tak dapat kawal diri. Dia kemudiannya serahkan parang pada driver suruh disimpan. Pmuda gila sendiri berkata bahaya kalau dia yang pegang parang tu. Dia kemudian bergerak ke belakang bertemu dengan Pmuda 1 yang kononnya cabar die tadi. Dipeluknya Pmuda 1 dan kami terdengar ungkapan maaf keluar dari mulutnya. Syukur...fuh....tapi aku masih berdebar sebab ada satu jam lagi perjalanan ke Bandar Jengka..

Jam 12.40 tghari : Bas bergerak keluar dari bandar Temerloh menuju ke Bandar Jengka. Pmuda gila masih berbual dengan Pmuda 1 di kerusi belakang. Suasana kembali tenang, aku berbual dengan abang driver. Kat abang driver. '..lepas ni aku takkan bagi dia naik bas aku..gila punya orang..'..

Jam 1.20 ptang ; Aku sampai di Jengka 16. Abangku, Zaini sudah menunggu di dalam kedai makan Haji Noq di tepi simpang. Sementara itu, pemuda gila masih di belakang..syukur, aku selamat sampai di kampung...walaupun sejam sebelum tu, hati ku terasa cemas ya amat..huhu...

[Aku kembali ke Kuala Lumpur pada hari Ahad menaiki Metrobus Ekspress perjalanan jam 7.00 malam dari Jengka dan tiba sekitar jam 10.00 malam di Hentian Pekeliling. Ku tiba di rumah sekitar jam 10.45 malam]


p/s : Mohon keselamatan dari Allah s.w.t...Amin...

2 comments:

Anak Jati KL said...

Macammana tak ada orang call polis Pak tam? Ajaib. Takkan takde yg ada handphone? Mujur tak apa-apa.

Anonymous said...

assalamualaikum,,,saya student umkl,,sye nk tnye ,,seandainye sye nk blik ke temerloh,,boleh ke beli tiket awal??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...