Sunday, January 18, 2009

Perhitungan 19 Januari di Universiti Malaya : Siapa pemenangnya..??

Assalamualaikum w.b.t..

Debaran Pilihanraya Kecil Parlimen Kuala Terengganu (P036) yang keputusannya diumumkan malam tadi belum berakhir apabila esok pagi akan bermulanya proses pengundian bagi Pilihanraya Kampus Universiti Malaya.. Terdapat 20 orang calon bertanding merebut 9 kerusi Umum dan lebih daripada 40 orang calon merebut kerusi MPMUM di fakulti-fakulti.. Kempen juga dijalankan sejak Khamis lalu dan akan berakhir tengah malam ini disulami dengan pelbagai peristiwa suka dan duka..

Maka pada malam esok, pihak manakah yang bakal menerajui dan membentuk kerajaan MPMUM akan diketahui.. Adakah pihak Penggerak Mahasiswa (Aspirasi) akan meneruskan legasi mereka sejak 4 penggal yang lepas.. Atau Pro-Mahasiswa akan merampas tampuk pemerintahan, mengulangi kejayaan mereka pada tahun 2003?? Semua jawapan ini terletak kepada seluruh mahasiswa Universiti Malaya yang akan turun mengundi esok..

Perhitungan juga menyaksikan sejauh manakah keberhasilan percaturan kedua-dua tokoh pelajar dari Pro M dan Gerak yang memimpin pasukan masing-masing. Selain calon-calon bertanding menjadi tumpuan esok, dua individu lagi iaitu Sdr.Norazali Zainuddin, Pengerusi Pro-Mahasiswa Universiti Malaya dan Sdr.Wan Mohamat Hasif Wan Mohamad Ali, Ketua Jentera Penggerak Mahasiswa Universiti Malaya. Antara dua figur ini, percaturan siapa yang akan menang..??

Jika ditanya pada penulis sendiri, pada PRK kali ini, penulis menyeru seluruh mahasiswa UM untuk memberi satu peluang kepada Pro M untuk membuktikan cara mereka mentadbir MPMUM. Selama ini, Pro M selalu mengkritik MPMUM.. Nah, kali ini berikan mereka peluang merasa 'susah senangnya' menjadi kerajaan.. Jika mereka berjaya membawa suara mahasiwa, atau dalam erti kata mudah, mereka bukan "cakap tak serupa bikin", tahun depan, undilah lagi Pro M.. Tetapi jika mereka pun "cannot go", PRK tahun depan, tukar semula kerajaan.. Mudah kan..??

p/s : Pilih yang terbaik di kalangan kita..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...